עשינו עסק: איך לכתוב תוכנית עסקית?

היא תעזור לכם להגדיר את העסק, להציב מטרות חדשות, להעריך כדאיות כלכלית ולצפות מכשולים מראש. אם יש לכם עסק פעיל או רק רעיון שמחכה לקרום עור וגידים, ועדיין לא גיבשתם תוכנית עסקית, אז זה בדיוק הזמן להתחיל.

צ'קים מודפסים באתר פיקס

תוכנית עסקית היא כלי שכל בעל עסק חייב להכיר, בין אם הוא בתחילת דרכו ובין אם כברת דרך ארוכה מאחוריו. בתחילת הדרך, התוכנית העסקית תעזור לכם להחליט אם בכלל ללכת על הרעיון או לשנות כיוון. ואם כבר יש לכם עסק קיים, תוכלו להעריך באמצעותה כדאיות לשינויים, השקעות, הלוואות וכדומה. אבל לפני שאתם רצים לכתוב אותה – הנה כמה דברים שחשוב מאוד לדעת:

למה בכלל צריך תוכנית עסקית?

ברגע שיזמתם רעיון, ועשיתם את הצעד הראשון בדרך למימושו, חשוב לגבות את המהלכים בתוכנית עסקית מפורטת ומסודרת, שתהווה “מצפן” בצמתים שאליהם תיקלעו לאורך הדרך. התוכנית העסקית מגדירה את הצורך במוצר או בשירות שאתם מציעים, מציגה את מבנה הפעילות ואת הפונטניאל הרווחי הגלום בה. לרוב, התוכנית תכלול את ניתוח השוק, ניתוח המתחרים, חוזקות וחולשות של העסק, קהל הלקוחות הפוטנציאלי, הזדמנויות ואיומים צפויים.

תוכנית שבנויה נכון משקפת את ההתיכנות הכלכלית של העסק ויכולה להפוך לתוכנית עבודה של ממש. כדי שהיא תהפוך לכזו עליה לכלול נתונים ריאליים, הן במישור השיווקי והן במישור הפיננסי. עליכם להיות מחוברים למציאות ולהיות מודעים למצב של העסק כבר מההתחלה. כאשר התוכנית בנויה ומפורטת היטב ניתן לפרק אותה למשימות שוטפות ולהגדיר לוח זמנים. כך תוכלו ליצור מפת עבודה שתבחן אם אתם עומדים במשימות וביעדים שהצבתם לעצמכם.

תוכנית עסקית היא לא מדע מדויק, אך קיומה מאפשר הליכה במסלול צפוי והיא יוצרת תחושת וודאות מסויימת. היא מגדירה את האופק העסקי ומנבאת את הצלחתו של העסק, מפני שהיא מספקת נתונים מדידים. התוכנית גם מצמצמת סיכונים, שכן היא מגדירה את הסיכון שאתם מוכנים לקחת וממחישה למולו את פוטנציאל הרווח.

כרטיסי ביקור

אז איך עושים את זה נכון?

ראשית, פעלו על פי תהליך עבודה מסודר ומובנה, ונסחו ראשי פרקים. כתבו קצר ולעניין, שכן התוכנית צריכה להיות קריאה, ברורה, מנוסחת היטב ופשוטה להבנה. מבנה התוכנית תלוי כמובן בצרכי העסק ובתחום העיסוק, אך תוכלו להיעזר בפורמט הקלאסי לכתיבת תוכנית עסקית שכולל בתוכו מספר נושאים מרכזיים: השירותים והמוצרים שמציע העסק, מבנה העסק, ניתוח שוק ומתחרים, מוצרי פרסום שיווק ומכירות ומקורות מימון.

הסעיף הראשון צריך לכלול הסבר אודות העסק או המוצר, מדוע לדעתכם יש בו צורך, מי קהל היעד, מי הם חברי ההנהלה והעובדים, מה הם היסודות הכלכליים של העסק וכיצד צפויה להיראות תוכנית הצמיחה שלו.

נסחו באופן ברור את מכלול הסיכונים הכרוכים בהקמת העסק, לצד ההזדמנויות שהוא צפוי לייצר. שימו לב – התוכנית לא חייבת להיות עמוסה מדי בפרטים, אבל עליה להציג את כל היבטי העסק והחישובים הפיננסיים. עליה כמובן להיות מבוססת על תחקיר מקיף עם מידע אמין ואובייקטיבי: האם הרעיון שלכם מצדיק את הסיכון וההשקעה? האם למשקיע הפוטנציאלי יש אינטרס כלכלי להשקיע בעסק כמו שלכם? מדוע המתחרים השולטים בשוק מצליחים, והאם יש שם מקום גם עבורכם?

מחברות ממותגות

על התוכנית לתאר את מצבו הפיננסי של העסק, את מודל הרווחיות ואת מצב השוק. רצוי לפרט גם את העלויות של ייצור ופיתוח המוצרים, מיתוג ושיווק, אריזה וכן הלאה. ציינו האם אתם מתכננים להעסיק עובדים, אילו תפקידים דרושים לשם הקמת העסק, אילו תפקידים ידרשו בהמשך וכמובן מה הן עלויות השכר הצפויות.

לבסוף פרטו את כל הפעולות השיווקיות שיהיה עליכם לבצע כדי להשיג את יעדי המכירות. סעיף זה חשוב במיוחד עבור בעלי עסקים קטנים שבהם המשאבים מוגבלים ויש להתמקד בפעילויות שיקדמו את המוצר בצורה מיטבית. הגדירו כיצד תשווקו ותפיצו את המוצר או השירות, ובאיזה ערוצים תמקדו את הפעילות בכל חודש. כך תוכלו לצפות איזו פעילות שיווקית תביא לכם את הלידים האיכותיים ביותר בזמן הקצר ביותר ובעלות הנמוכה ביותר.

שימו לב – אתם לא צריכים תואר במנהל עסקים כדי לכתוב תוכנית עסקית לעסק שלכם! אבל אם אתם מתקשים להעריך ולחשב את הנתונים בעצמכם, תמיד תוכלו לגייס אנשי מקצוע שיעזרו לכם, כמו עורכי דין, רואי חשבון ויועצים שמומחים בכתיבת תוכניות עסקיות.

לסיכום, תוכנית עסקית שנכתבת ומנוהלת נכון, דורשת אמנם השקעה מרובה, אך היא משתלמת בהחלט. היא לא רק תאפשר לכם לצמצם סיכונים, אלא גם לבחון את מכלול האספקטים ולתכנן את העסק או המיזם שלכם בצורה אחראית ונבונה. כך תוכלו להגשים את החזון שלכם ולראות אותו הופך לעסק פעיל ומשגשג, ומי יודע – אפילו מצליח וחוצה יבשות. בהצלחה!

מאמרים קשורים

צוות שירות לקוחות
חמש דרכים לשיפור שירות הלקוחות שלך
כרטיס ביקור
הלקוח תמיד צודק: איך לשמור על לקוחות מרוצים?
תפריט