עקרונות הצבע לדפוס ולדיגיטל

מה ההבדל בין צבעי RGB לצבעי CMYK? למה הצבעים נראים שונים על המסך לעומת על נייר ההדפסה? ומה משמעותו של “צבע פנטון”? הנה כמה הסברים בסיסיים על צבע, שכל מעצב צריך לדעת 

מכירים את זה שבחרתם צבע שנראה מעולה על המסך, אבל על הדפוס נראה שונה לגמרי? כדי להבין למה זה קורה, איך למזער נזקים ואיך לשלוט בצורה מקצועית בבחירת הצבעים, חשוב קודם כל להבדיל בין שתי סביבות עבודה – הדיגיטל לעומת הדפוס. לכל אחת מהן יש כללים אחרים בכל הקשור בצבעים, וכדי להגיע לרמת גימור גבוהה כדאי מאוד שתכירו את ההבדלים.

מכונת דפוס

צבעי המחשב – RGB

מתאימים לפרוייקטים המתבצעים (ונשארים) בסביבה דיגיטלית, כמו עיצוב אתרים או אפליקציות. מדובר למעשה בקוד דגימת צבע המורכב משלושה ערוצים – אדום, ירוק וכחול. (RGB = Red, Blue, Green) אם נערבב בין הצבעים האלה בעוצמות משתנות, נקבל קשת גוונים רחבה. אם נדליק את שלושתם בעוצמה מלאה נקבל צבע לבן, ואם נכבה את שלושתם, נקבל צבע שחור.

צבעי ההדפסה – CMYK

בפרויקטים המיועדים להדפסה, כמו עיצוב כרטיסי ביקור, פוסטרים, פליירים, מדבקות, מחברות ועוד, נעבוד עם שיטת ה- CMYK (Cyan Magenta Yellow Black) שמבוססת על ארבעה צבעים: כחול סיאן הנוטה לטורקיז, אדום מג’נטה הנוטה לורוד-סגלגל, צהוב ושחור. כאשר נערבב את ארבעת הצבעים הללו בדרגות משתנות נקבל גוונים שונים, ואם נערבב את כולם במידה שווה נגיע לצבע חום-שחור.

CMYK VS RGB

צבעי פנטון

אם אתם עוסקים בגרפיקה או שעבדתם מול מעצב גרפי מקצועי, בוודאי נתקלתם לא פעם במונח “צבעי פנטון”. חברת פנטון היא חברה לייצור צבעים (ממש כמו טמבור המקומית שלנו), והיא ידועה בעיקר בשל שיטת התאמת הצבעים הנוקשה והמדוייקת שלה.  החברה מציגה מניפת צבעים, בה לכל גוון יש מספר ותמונה של הגוון עבור הדפסה.  מניפת הצבעים של פנטון אף מציעה לנו מתכונים להכנת גוונים בשיטת CMYK שנועדה לדפוס. בשיטה זו מתבססים על ארבעה צבעים: סיאן, מג’נטה, צהוב ושחור, שמודפסים בכמויות משתנות בהתאם לגוון שאנו מבקשים ליצור. ברשת תוכלו למצוא אתרים המציעים חיפוש לפי צבע, שם או מספר הפנטון. שימוש בצבעי פנטון יכול למנוע בלבול בין צבעים דומים לפני הורדה לדפוס ויבטיח את הטון המדוייק.

קישוטים

בשורה התחתונה, על המעצב לבנות נכון את הקובץ ולהתאים אותו ליעד שלו – מסך או דפוס. אם המוצר יורד לדפוס, יש להמיר ולהתאים אותו לצבעי CMYK. אם הקובץ נבנה עם צבעי המסך RGB ויירד לדפוס – הבדלי הצבע עלולים להיות משמעותיים, למשל צבע זוהר על המסך יראה בהיר ולא זרחני בהדפסה.

ברמת העיקרון, עם צבעי מסך תוכלו להגיע לכל צבע שתרצו – אבל בדפוס ישנה הגבלה מסוימת, ולכן המדפסת חייבת להתאים את עצמה עד כמה שניתן לצבעים שנראים על המסך.  לרוב, אם הקובץ נבנה נכון והמדפסת מכויילת בהתאם, לא תהיה סטייה משמעותית בין הצבעים, אז אתם יכולים לשלוח את העבודה שלכם להדפסה ולהיות רגועים.

תגיות:

מאמרים קשורים

פורמטים של תמונות
כל מה שצריך לדעת על פורמטים של תמונות
פליירים
איך להכין קובץ לדפוס?
תפריט