כל מה שצריך לדעת על פורמטים של תמונות

מה ההבדל בין JPEG ל-PNG? מה זה GIF? ומתי משתמשים ב-PDF? סוגי הפורמטים השונים בהחלט עלולים לבלבל, אז לפני שאתם מסתבכים עם שמירה והמרה של קבצי תמונה, בואו נעשה לכם סדר.  

נתחיל בבסיס: פורמט הוא כינוי לצורת הייצוג הדיגיטלית של המידע בקובץ שלכם. הוא זה שמגדיר איך לארגן את המידע בתוך הקובץ ואיך התוכנה שבה נפתח את הקובץ תקרא אותו. לרוב, קבצי תמונה תופסים הרבה שטח בנפח האחסון, ושימוש בפורמט מסויים יכול להיות יעיל עבור חיסכון בשטח, תאימות או שמירת מידע ייחודי לתוכנה. מאותן סיבות, קבצי תמונה מגיעים בפורמטים שונים. ניתן להבחין בין קובץ תמונה דחוס, המאחסן את התמונה בנפח קטן, ובין קובץ לא דחוס אשר שומר את המידע על התמונה בצורה מפורטת.

הדפסת ברושורים באתר - PIX

פורמטי התמונה הנפוצים:

JPEG – פורמט הדחיסה הנפוץ ביותר, פותח בעיקר לצורך של אחסון דיגיטלי של תמונות תוך שמירה על איכות גבוהה. הוא נחשב לפופולארי במיוחד כי הוא מאפשר לשחק ברמת הדחיסה על חשבון האיכות. פורמט JPEG שומר את התמונות כך שיתאימו גם להצגה על מסך, כלומר בצבעי RGB, וגם להדפסה איכותית – בצבעי CMYK. תוכלו לזהות את סוג הפורמט על פי הסיומת שלו: jpeg, .jpg, jfif, .jpe.

GIF – פורמט שפחות שומר על איכות התמונה, מכיל מספר קטן וקבוע של צבעים ומאפשר לשמור את התמונה בשכבות שנטענות זו על גבי זו ויוצרות סוג של אנימציה. היה פופולארי בעיקר בימי האינטרנט האיטי של שנות ה-90, כיום משמש בעיקר עבור לוגו, ציורים ואנימציה, ופחות מתאים לצילומים או תמונות עם צבעים הדרגתיים.

PNGפורמט חופשי גמיש יחסית שפותח כתחליף ל-GIF. הוא מציע איכות תמונה טובה יותר, יכול לשמור מידע מפורט יותר ולהשיג יחס דחיסה טוב יותר. תמוך בכל ספקטרום הצבעים ומציע ש’יפות משנה.  נפוץ בעיקר באתרי אינטרנט.

שלט לדלת , ממתקים ממותגים ומוצרי קידום מכירות

TIFF – פורמט גמיש יחסית ששומר את כל המידע על התמונה, כולל מידע שהלך לאיבוד בפורמטים אחרים. לכן מתאים בעיקר לשמירת תמונות שמיועדות להדפסה באיכות גבוהה, פוסטרים וכד’. לקבצי TIFF יש נפח גדול יחסית.

 BPM – פורמט מפת סיביות. נחשב לפורמט “בזבזני” מבחינת משקל הקובץ, אך נתמך בידי כל התוכנות.

PDF – פורמט שמשמש לשני מצבים מרכזיים: לדפוס – שמירה זו אידאלית לצורך הדפסה גדולה, שכן היא שומרת על הוקטורים בתמונה. למדיה דיגיטלית – באמצעות פורמט PDF ניתן ליצור קובץ אינטראקטיבי עם כפתורים לחיצים שיובילו לאתרי אינטרנט, מילוי טפסים, קישורי וידאו ועוד.  כדי להעלות קבצעי תמונה ל-PIX רצוי להשתמש בקובץ PDF וקטורי ברזולוציה של 300 dpi לפחות.

מוצרי שיווק וקידום מכירות אופליין

טיפולי המרה (לקבצים, כמובן)

שלחתם לאמא שלכם תמונה והיא לא מצליחה לפתוח אותה? קודם כל, כדאי לבדוק אילו תוכניות מותקנות אצלה על המחשב. במקרה כזה סביר להניח שתרצו להמיר את הקובץ לפורמט מתאים, כזה שהתוכנה הספציפית במחשב של אמא תצליח לקרוא. גם בעבודה מול גרפיקאים או משרדי פרסום, כדאי לברר באילו פורמטים תומכת התוכנה בה הם נוהגים להשתמש.

 

המרה מפורמט אחד לאחר מאפשרת להתגבר על מגבלות, ולפעמים היא הכרחית. למשל, אם יש לכם קובץ תמונה בנפח גדול מדי, ואתם לא מצליחים לשלוח אותו דרך הרשת או להעלות לאתר שלכם, סביר להניח שתרצו לדחוס אותו לפורמט חסכוי יותר. בדרך כלל, JPEG הוא הפורמט שהכי נוח לשמור בו את רוב קבצי התמונה, בין אם במטרה לחסוך בנפח דיסק או כדי להעביר את התמונות בקלות בדואר אלקטרוני. חשוב כמובן לעשות את זה בצורה הנכונה, כך שהנפח יצטמצם למינימום ההכרחי, אך האיכות לא תיפגע.

פליירים

שימו לב – לא תמיד כדאי להמיר את הקובץ. במקרים מסוימים, המרת קובץ בצורה לא מתאימה יכול להזיק יותר מאשר להועיל. למשל, אם יש לכם קובץ גדול שנועד להדפסה איכותית – ותרו על ההמרה והעבירו את הקובץ ליעדו על גבי דיסק און קי או באחת מהתוכנות המיועדות להעברת קבצים. במצב כזה עדיף שלא להמיר את הקובץ ולהסתכן באובדן איכות.

בכל מקרה, אם אתם לא מנוסים בהמרות פורמטים שונים, עדיך שתשמרו את קובץ המקור כגיבוי. אחרי שממירים את הקובץ רצוי לצפות בתוצאה הסופית ולוודא שהאיכות לא נפגעה.

תגיות:

מאמרים קשורים

סוגי נייר שונים למוצרי דפוס
בית הנייר: איך לבחור סוגי נייר וגימורים לעבודות עיצוב?
מכונת דפוס
עקרונות הצבע לדפוס ולדיגיטל
תפריט