בית הנייר: איך לבחור סוגי נייר וגימורים לעבודות עיצוב?

מבריק או מט? נטול עץ או ממוחזר? עבה או דק? כל גרפיקאי מתחיל יידע לספר לכם שבחירת סוג נייר עבור עבודות דפוס היא חלק בלתי נפרד מהתוצאה הסופית – ורק עליה אפשר לשבור את הראש במשך שעות. סוגי הנייר והגימורים תורמים ליצירת מוצרים מרשימים ואפקטיביים יותר, אז לפני שאתם ממהרים להדפיס כרטיסי ביקור, מודעות, כרזות, הזמנות או אריזות – הקדישו מחשבה לסוג הנייר שאתם בוחרים, ואם אין לכם מושג מה ההבדלים – אנחנו כאן בשביל לעזור.

בעולם הדיגיטלי של ימינו יש מי שיגידו שהפרינט מת ושמוצרי הנייר שייכים למאה הקודמת, אבל מעצבים, גרפיקאים, אנשי דפוס, יצורים אנלוגיים וכל מי שטרח להדפיס את הזמנת החתונה שלו ולא רק לשלוח אותה בוואטסאפ, יידעו להגיד לכם שהדפוס חי ובועט – ואפילו חזק. כיום ניתן למצוא עשרות סוגים של נייר המיועד להדפסה, שנבדלים ביניהם במראה, בטקסטורה ובעובי. כל סוג נייר יעניק תחושה שונה למוצר שלכם, ותופתעו לשמוע, המראה והמגע של הנייר מספרים ללקוח לא מעט על העסק – האם הוא משדר ניקיון, יוקרה, איכות והשקעה בפרטים הקטנים.  אז אם כבר השקעתם בעיצוב – לא תשקיעו גם בבחירת נייר מתאים? בחירה נכונה תשדרג משמעותית את העבודה שלכם ותהפוך כל הדפסה בנאלית למוצר ייחודי ומעניין. סמכו עלינו בקטע הזה.

כרטיסי ביקור
אז מה ההבדל בעצם?

בהנחה שאתם קוראים את הטקסט הזה על מסך המחשב או הסמארטפון, כנראה שיהיה לנו קצת קשה להמחיש במילים את סוגי הניירות והמרקם שלהם. אבל ננסה לעשות לכם את זה כמה שיותר קל ופשוט. חשוב להכיר את טיבם של השונים כדי לבצע בחירה נכונה, אז נעבור על הסוגים העיקריים והנפוצים יותר.

1.       נייר נטול עץ – הנייר הלבן והפשוט שכולנו מכירים. מגעו טבעי והוא משמש בעיקר להדפסת ניירת, מכתבים, ספרים וכד’. נכון שקוראים לו “נטול עץ”, אבל הוא למעשה מכיל 5% עץ ו-95% חומרים סינטטיים אחרים. אם חשוב לכם שהנייר יהיה ידידותי לסביבה (ואנחנו מאוד מקווים שחשוב לכם), עליו להגיע עם תו תקן FSC. ניירות אלה נלקחו מסיבי עצים הגדלים במהירות, ועל כל עץ שנכרת נשתל עץ חדש. חשוב מאוד.

2.       נייר כרומו – אתם ודאי מכירים אותו מקטלוגים, מגזינים ואלבומים, והוא גם הנייר הקלאסי והשכיח ביותר עבור הדפסת כרטיסי ביקור. הוא מיוצר במכונת ציפוי נפרדת, מרקמו חלק והוא מגיע בגימור מבריק או מט. נייר הכרומו נחשב עמיד ואיכותי, בעל חוזק, ברק ויכולת ספיגה טובה של הצבע, ולכן מתאים להדפסת צבע באיכות גבוהה. אם בכוונתכם להדפיס מוצרי נייר מרשימים שיחזיקו מעמד במבחן הזמן ולא יקרעו בקלות, מומלץ לבחור בנייר כרומו שמשקלו 300 גרם. ומה לגבי הגימור? גימור מבריק יקפיץ את הצבעים החוצה ויהפוך אותם לחדים ועשירים יותר, והוא יתאים למוצרים ססגוניים או כאלה שכוללים תמונות. לעומת זאת, הגימור המט והסולידי יותר מתאים לעיצובים מעודנים, עכשוויים ורכים יותר.

כרטיס ביקור

3.       נייר אקולוגי (ממוחזר) – נייר תירס אקולוגי מחוספס בעל טקסטורה ייחודית שלא רק נראה טוב, אלא גם עוזר לשמור על הסביבה. הוא אמנם מיוצר משאריות של גידולי צמח התירס, אך נייר ממוחזר נחשב יקר מסוגי נייר אחרים, והוא מתאים בעיקר לכרטיסי ביקור, גלויות לאירועים ולמוצרי נייר אקסקלוסיביים עם גרפיקה מינימלית. הוא שוקל 350 גרם, חזק ועמיד, ובהחלט מתאים לכל מי שמעדיף להרגיש קרוב לאדמה.

4.      נייר טקסטורה טויויל –  נייר מרשים במיוחד, עם טקסטורת פסים עדינה ומיוחדת, שמקנה למוצר יוקרה ואלגנטיות. מגיע במשקל 250 גרם ולמרות עדינותו הוא שומר על איכות לאורך זמן. מתאים מאוד למוצרים בעלי סגנון קלאסי ויוקרתי, להזמנות חתונה וכו’.

למינציה

גימור הנייר (למינציה) הוא חלק בלתי נפרד מהנראות הסופית של המוצר, וגם כאן ניתן לבחור בין למינציה בגימור מט, למינציה מבריקה או למינציית פרימיום, בהתאם לטעמכם ולתקציבכם. למינציה היא למעשה שיטה להשבחת נייר על ידי ציפוי בשכבת פלסטיק דקיקה. הלמינציה מקנה למוצר מראה איכותי ומרשים יותר, מוסיפה עובי לנייר וכך גם מגינה עליו מפני קריעה ושחיקה.
אז איך יודעים איזו למינצייה תתאים לכם ביותר? ברוב המקרים, למינציית מט מתאימה לעיצובים סולידיים ומינימליסטיים, שכן היא מרככת ומעדנת את הצבעים, מוסיפה עובי ומגע חלק לנייר, ויחד עם זאת שומרת על מראהו הטבעי. לעומת זאת, למינציה מבריקה תוסיף ברק ו”נצנוץ” קל לנייר, מה שמעניק למוצר הסופי מראה יוקרתי שקשה להתעלם ממנו. בנוסף, למינציה מבריקה מדגישה את הצבעוניות ולכן מתאימה במיוחד לעיצובים ססגוניים ומלאי צבע.
אופציה נוספת ופופולארית לא פחות שעומדת בפניכם היא למינציית פרימיום, שמעניקה לנייר מגע של משי ומראה מט ורך. היא עבה במיוחד, מרגישה כמו בד קטיפה עדין, ומשדרת יוקרה ואלגנטיות.

כרטיס ביקור מאתר PIX

העובי כן קובע

לא רק סוג הנייר צריך להתאים לעיצוב ואופי המוצר הרצוי, אלא גם העובי שלו. בדרך כלל, ככל שמשקל הנייר עולה כך הוא יהיה עבה יותר, עמיד יותר ומרשים יותר. כאמור, נייר כרומו מגיע במשקל 300 גרם, מט או מבריק. נייר טקסטורה טוויל מגיע במשקל 250 גרם, ונייר אקולוגי שוקל 350 גרם. אז אחרי שבחרתם את סוג הנייר והגימור שמתאים לכם, בהחלט רצוי לברר גם מה משקלו.

מסגרת תקציבית

יש לכם טעם משובח והתאהבתם בנייר שנראה סוף הדרך? ודאו שלא עומדת בפניכם מגבלת תקציב. בחירה בסוג נייר מסויים שהרשים אתכם במיוחד עלולה לייקר משמעותית את עלות ההדפסה, לכן עוד לפני תחילת העיצוב כדאי לקבוע מסגרת תקציבית, ובהתאם לכך לבחור נייר איכותי במחיר שמתאים לכם. במקרים מסויימים תגלו שפערי המחירים אינם מאוד משמעותיים, כך שההמלצה שלנו היא לשדרג לנייר איכותי ומרשים יותר ובכך גם לשדרג פלאים את התוצאה הסופית.

 

מבחן תאימות

לבסוף, חשוב להתאים את סוג הנייר לסוג העיצוב. יתכן שתבחרו בנייר איכותי ונהדר אך הוא לא יהלום את מטרת העיצוב שלכם – ובכך תחטאו למטרה שלשמה התכנסנו.  לעיצוב בהיר ועדין יתאימו יותר ניירות מיוחדים כמו נייר אקולוגי או נייר בטקסטורה מסויימת. לעומת זאת, לעיצוב עם רקע כהה, או כזה שאין בו הרבה “שטח מת”, אין צורך להשקיע בנייר אקולוגי, כי העיצוב גם ככה יסתיר את האופי של החומר. נייר מבריק דווקא יכול לעבוד במקרה הזה ולתת ערך מוסף לעיצוב.

סוגי נייר שונים להדפסה
קופון הנחה אתר - PIX
תגיות:

מאמרים קשורים

מוצרי דפוס פיקס
איך ליצור מיתוג שיבלוט ויתבלט בין הרבה עסקים?
פורמטים של תמונות
כל מה שצריך לדעת על פורמטים של תמונות
תפריט