עולם הדפוס בעידן הדיגיטלי

עולם הדפוס, שהביא את מהפכת המידע החשובה בתולדות האנושות, עבר בעשורים האחרונים מהפכה נוספת. אנחנו נמצאים בעידן בו הכל ממוחשב, ונדמה שעם כל המסכים מסביבנו כבר אין באמת צורך להדפיס שום דבר. האי-מייל החליף את הדואר, אלבומי התמונות המסורתיים הפכו לתיקיות בסמארטפון, את החדשות אפשר לצרוך באינטרנט ולא בעיתון, ואפילו ספרים כבר אפשר לקרוא בטאבלט. אבל לפני שממהרים להספיד את עולם הדפוס, הנה כמה הוכחות לכך שהוא לא רק חי – אלא אפילו בועט.

 

נתחיל בשורה התחתונה: הפרינט אולי מת, אבל הדפוס עוד רחוק מכך. כשמספידים את הפרינט מכוונים לרוב לעולם העיתונות, ואולי גם לספרים שמוצאים את מקומם במדף הספרים האלקטרוניים, אבל יש עוד עולם שלם של דפוס דיגיטלי – שבשנים האחרונות דווקא צומח ומתפתח במספרים גדולים. אנחנו מדברים בין היתר על אלבומי תמונות ולוחות שנה, שילוט ומודעות, שקיות נייר ואריזות, כרטיסי ביקור, פליירים, הזמנות לאירועים ובעצם כל דבר שלפעמים עדיף לחוש בידיים, וגוגל ופייסבוק (עדיין) לא ממש יכולים לעזור בזה.

גלויות מתקפלות

מהפכת הדפוס הדיגיטלי

באופן פרדוקסלי, דווקא בתקופה בה פוחת לכאורה הצורך בנייר או בדיו למדפסת, בבתי הדפוס יש לא מעט עבודה. מסתבר שהעידן הדיגיטלי המקוון לא הרג את בתי הדפוס, אלא להפך – שידרג אותם – בעקבות הטכנולוגיה בית הדפוס המסורתי השתנה לבית דפוס דיגטלי שמאפשר לבצע כמעט הכל בצורה ממוחשבת. ההתקדמות הטכנולוגית מקלה על העברת קבצים בין לקוחות ובתי עסק, ואף הופך את הפקתם של מוצרי דפוס לפשוטים ונוחים הרבה יותר. כיום ניתן להדפיס כמעט כל דבר באופן דיגיטלי, ממש כמו במדפסת הביתית, וכבר אין צורך להכין גלופות מיוחדות למכונת הדפסה, להפריד צבעים וכו’. ניתן פשוט לקבל את קובץ ההדפסה למחשב ולהדפיס אותו על חומרים שונים – נייר, קנבס, חולצות ועוד. מדובר בחיסכון משמעותי של כסף, זמן וכוח אדם. אם בעבר הפקת דפוס היתה יקרה וסבוכה, ונחשבה כדאית רק עבור כמויות גדולות של הדפסות, כיום כל אחד יכול להדפיס מוצרי פרסום ודפוס במחירים זולים ובאיזה כמות שהוא רוצה. הודות למהפכת הדפוס הדיגיטלי, עבודות הדפוס היום הן הרבה יותר זולות ומהירות, וכולנו מרוויחים מכך.

אישה עובדת מול מחשב

גם מלאכת ההכנה לדפוס הפכה לפשוטה וידידותית למשתמש. כל תהליך הכתיבה, העריכה והעיצוב, שבעבר נחשב לנחלתם הבלעדית של אנשי המקצוע בבתי הדפוס, יכול כיום להתבצע על ידי הלקוחות באופן עצמאי. אפשר להכין את כל החומר בבית או במשרד, ליצור קשר עם בית הדפוס באמצעות האינטרנט ולקבל את תוצרי ההדפסה עד הבית עם שליח, אפילו באותו היום.

וישנו גם עניין האיכות: הדפסה דיגיטלית נחשבת לאיכותית מאוד ומאפשרת לספק הדפסות מדויקות ברזולוציה גבוהה. ניתן להדפיס באמצעותה מוצרים גדולים כמו קנבסים ופוסטרים, או מוצרים קטנים כמו הדפסת גלויה מעוצבת, הזמנות, כרטיסי ביקור, ניירת משרדית, פנקסי קבלות ועוד מוצרים שכולנו צורכים בחיי היומיום, ולא מתכוונים לוותר עליהם.  קיימים כיום לא מעט מוצרי דפוס שנראה שלמרות המהפכה הטכנולוגית, עדיין נמצאים בינינו, וחשיבותם טמונה בהיותם מוצרים מודפסים ומוחשיים, שנתפשים בצורה אחרת אם הם מועברים באופן דיגיטלי.

מכונת דפוס מדפיסה פוסטר נייר

שיטות ההדפסה החדשות

מעבר לשיטת ההדפסה הדיגיטלית, שמתבצעת על ידי הורדת קובץ מהמחשב ישירות למכונת ההדפסה, בבתי הדפוס הגדולים נהוגות כיום שיטות הדפסה נוספות.  דפוס אופסט היא שיטת דפוס מודרנית שמבוססת על דף מודפס אותו מעבירים אל לוח אלומיניום דק שמורכב במכונת הדפוס. באמצעות גליל צבע המוצמד אל הלוח, ניתן להדפיס בצורה מדוייקת, בכמויות גדולות מאוד ובאיכות מצוינת. שיטה זו ידועה ביכולת הדיוק המיטבית שלה וביכולתה לבצע הדפסה בצבעים מיוחדים. שיטה נוספת היא דפוס משי, שמתאים בעיקר להדפסה על חולצות ועוד מגוון מוצרי טקסטיל, כמו, כובעים, תיקים, מצעים ואקססוריז. ההדפסה מתבצעת על ידי העברת התמונה אל הבד באמצעות חום.

בנוסף ישנן כיום מכונות כריכה ומכונות למינציה מתקדמות, שנותנות מענה אוטומטי לציפוי הדפים וכריכתם, עם אופציה להגדרת תוכניות, שימוש במסך מגע ועוד. המכונות הללו מסוגלות לבצע באופן אוטומטי פעולות שבעבר היו ארוכות ומסובכות יותר – כמו יישור דפים, חיתוך, תלישה והזנת דפים.

תופרת מכינה כובעים

הפתרונות החדשים שנוצרו בסביבת הדפוס הדיגיטלי מספקים חיסכון בזמן ובעלויות, מאפשרים ללקוחות גישה אונליין לנראות של תהליך ההזמנה, מאפשרים ליצור חנות מקוונת של כל המוצרים והשירותים, וכמובן גם מציעים אפשרויות תשלום מקוונות ואוטומציה של תהליך ההזמנה.  בשורה התחתונה, קל מאוד להרוויח מהטכנולוגיה החדשה, אם רק יודעים לנצל אותה כראוי.

על אף התחזיות הקודרות באשר לעתיד הדפוס בעידן הדיגיטלי, נראה שענף הדפוס מחזיק מעמד ואף מתאים עצמו לעולם הטכנולוגי והמודרני. נכון שאפשר לשלוח כמעט כל דבר במייל או בוואטסאפ ולחסוך את בזבוז הנייר, אבל את הדברים החשובים באמת – אפשר בהחלט להדפיס. לשמחת כולנו, תחום הדפוס ממשיך לפרוח ולהתעדכן בטכנולוגיות חדשות אשר לא רק משפרות את איכות הדפוס, אלא גם מוזילות עלויות והופכות את התחום לנגיש, זמין, מהיר וידידותי הרבה יותר.

תגיות:

מאמרים קשורים

מעטפות ממותגות
מעטפות או לא להיות
צ'קים מודפסים באתר פיקס
המדריך המלא להדפסת צ’קים
תפריט